De nadelen van suiker voor je huid

We weten natuurlijk allemaal dat suiker niet goed voor ons is maar wist je ook dat we van suiker rimpels krijgen? Een teveel aan suiker geeft rimpels en huidveroudering, dus van minder suiker eten krijg je een mooiere huid! Suiker zorgt er namelijk voor dat het collageen in onze huid minder elastisch wordt, elasticiteit verliest, beschadigd raakt en harder wordt. Des te meer suiker je binnenkrijgt, des te sneller het effect op de huid.

Wat doet suiker met onze huid?
Glycatie is de ingewikkelde benaming voor een chemisch proces, waarbij suikers zich binden aan eiwitten. Wat heel belangrijk is, is het effect van glycatie op onze huidcellen. Bij de binding van suikermoleculen aan eiwitstructuren ontstaan schadelijke stoffen, genaamd AGE’s, ook wel versuikerde eiwitten. Deze schadelijke stoffen kunnen de eiwitstructuren in ons lichaam aantasten, die zich in onze vaatwanden, botten, haar, ogen maar ook in onze huid bevinden. Best een belangrijk proces om in de gaten te houden, aangezien eiwitten de bouwstenen van ons weefsel zijn, inclusief onze huid!

Collageen en elastine
Collageen en elastine noemen we ook wel ‘huid-eiwitten’. Dit zijn belangrijke eiwitten als het aankomt op de kracht en elasticicteit van de huid. Wanneer er suikerverbindingen met collageen en elastine worden gevormd verliest de huid zijn elasticiteit, worden rimpels zichtbaar en treedt er verkleuring van de huid op.

Natuurlijke suikers
Suikers zoals glucose en fructose (gevonden in fruit) reageren met het collageen in onze huid in een proces dat we ‘glycatie’ noemen. Dat maakt je huid broos en versnelt de veroudering. Zo bleek uit een recente studie dat mensen met een hoger bloedsuikergehalte er ouder uitzien dan degene met een lager gehalte. Het eten van suiker zorgt ook voor het vrijkomen van het hormoon insuline, dat een belangrijke rol speelt bij veroudering. Hoe minder suiker, hoe beter. Maak niet de fout om te denken dat natuurlijke zoetstoffen zoals honing of agavesiroop beter zijn, want ook die leiden tot glycatie. Het is ook geen goed idee om veel suikerrijk fruit (vooral tropische vruchten) te eten of veel fruitsap te drinken.

Suikerrijke producten verminderen
100% voorkomen van glycatie is helaas niet mogelijk. Suiker bevindt zich immers in heel veel producten, ook in gezonde producten zoals fruit. Het is daarom slim om de inname van suikerrijke producten te verminderen en je te houden aan de aanbevolen twee stuks fruit per dag.

Tips voor een mooie huid

Vermijd voedingsmiddelen met een hoge glycemische index (GI) of glycemische lading (GL). Dit zijn bijvoorbeeld: wit brood, frites, chips, frisdranken, koekjes et cetera.

Eet producten met veel antioxidanten om het glycatie-effect te verminderen. Dit zit onder andere in rode druiven en bosbessen.

Vermijd zoveel mogelijk gebakken, geroosterde, gegrilde en/of gefrituurde voedingsmiddelen.

Natuurlijk mag je van af en toe ook gewoon een lekker taartje eten, daar wordt je niet gelijk 10 jaar ouder van!

Meer weten over hoe je je huid zo lang mogelijk jong en stralend kunt houden? Wij vertellen u er tijdens een gratis en vrijblijvend consult graag meer over!

Reacties zijn gesloten.